Γενικά

Ψευδάργυρος, ένα σημαντικό για την υγεία μέταλλο

ψευδάργυρος λιποσωμιακός

Ψευδάργυρος – Ένα μικρό μέταλλο με μεγάλα οφέλη

Τι είναι ο ψευδάργυρος;

Ο ψευδάργυρος είναι ένα ιχνοστοιχείο. Δηλαδή ο ανθρώπινος οργανισμός χρειάζεται πολύ μικρές ποσότητες του. Ωστόσο, είναι ένα μέταλλο που είναι απαραίτητο για πραγματοποιήσουν ζωτικές χημικές αντιδράσεις σε περίπου 100 ένζυμα. Παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στη δημιουργία DNA, στην ανάπτυξη των κυττάρων, στην οικοδόμηση πρωτεϊνών, στην επούλωση κατεστραμμένων ιστών και στην υποστήριξη ενός υγιούς ανοσοποιητικού συστήματος.

Επειδή ο ψευδάργυρος βοηθά τα κύτταρα να αναπτυχθούν και να πολλαπλασιαστούν, απαιτείται επαρκής ψευδάργυρος σε περιόδους ταχείας ανάπτυξης, όπως η παιδική ηλικία, η εφηβεία και η εγκυμοσύνη.

Ιδιότητες ψευδαργύρου

Ο ψευδάργυρος μπορεί να μειώσει αποτελεσματικά τη φλεγμονή, να υποστηρίξει την υγεία του ανοσοποιητικού, να μειώσει τον κίνδυνο ασθενειών που σχετίζονται με την ηλικία, να διευκολύνει την επούλωση των πληγών και να βελτιώσει τα συμπτώματα της ακμής.

Υποστηρίζει την ανάπτυξη και τη φυσιολογική λειτουργία των κυττάρων του ανοσοποιητικού. Ακόμη και μια ήπια ή μέτρια ανεπάρκεια μπορεί να επιβραδύνει τη δραστηριότητα των λεμφοκυττάρων, των ουδετερόφιλων και των μακροφάγων που προστατεύουν το σώμα από ιούς και βακτήρια.

Η ανεπάρκεια ψευδαργύρου είναι ένα κοινό πρόβλημα υγείας σε παιδιά από χώρες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος και συμβάλλει στην ανάπτυξη άλλων προβλημάτων υγείας. Οι ηλικιωμένοι μπορεί να έχουν χαμηλή πρόσληψη ψευδαργύρου λόγω μειωμένης όρεξης που προκαλείται από διάφορες ασθένειες ή από λήψη φαρμακευτικών αγωγών. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να διατρέχουν κίνδυνο για λοιμώξεις, όπως είναι η πνευμονία και από έλκη του δέρματος.

Για τη δημιουργία νέων κυττάρων απαιτείται επαρκής ποσότητα ψευδαργύρου. Ιδιαίτερα για τη δημιουργία κολλαγόνου, μια απαραίτητη λειτουργία για την αποκατάσταση των κατεστραμμένων κυττάρων.

Ο ψευδάργυρος υποστηρίζει επίσης τη δραστηριότητα των κυττάρων του ανοσοποιητικού που καταπολεμά τη φλεγμονή από μια πληγή. Ως εκ τούτου, το μεγαλύτερο όφελος του ψευδαργύρου φαίνεται να είναι σε άτομα που έχουν έλλειψη στο μέταλλο και που πάσχουν από σοβαρά τραύματα όπως έλκη κατάκλισης ή εκτεταμένα εγκαύματα.

Επιγραμματικά ο ψευδάργυρος συμβάλει στη διατήρηση της φυσιολογικής όρασης, του υγιούς δέρματος, των υγειών μαλλιών και νυχιών, στη γνωστική λειτουργία και στην γονιμότητα. Επίσης συμβάλει στον φυσιολογικό μεταβολισμό των μακροθρεπτικών συστατικών, των λιπαρών οξέων, των υδατανθράκων και της βιταμίνης Α αλλά και στη φυσιολογική σύνθεση πρωτεϊνών.  Βοηθά στη διατήρηση των φυσιολογικών επιπέδων τεστοστερόνης στο αίμα και στην προστασία των κυττάρων από το οξειδωτικό στρες.

Είναι ωφέλιμη η καθημερινή λήψη ψευδαργύρου;

Το σώμα δεν αποθηκεύει περίσσεια ψευδάργυρου, επομένως πρέπει να λαμβάνεται τακτικά από τη διατροφή. Η συνιστώμενη ημερήσια ποσότητα ψευδαργύρου είναι 8 χιλιοστόγραμμα (mg) για τις γυναίκες και 11 mg για τους ενήλικες άνδρες. Όμως, η υπερβολική λήψη ψευδαργύρου μπορεί να επηρεάσει την απορρόφηση του σιδήρου και του χαλκού. Επίσης μπορεί να προκαλέσει ναυτία και ακόμη και εμετό.

Τροφές πλούσιες σε ψευδάργυρο είναι οι εξής:

  • Θαλασσινά: στρείδια, καβούρια, αστακός
  • Βοδινό
  • Πουλερικά
  • Χοιρινό
  • Όσπρια & δημητριακά ολικής αλέσεως (να σημειωθεί ότι περιέχουν επίσης φυτικό οξύ που μπορεί να μειώσει την απορρόφηση του μετάλλου)
  • Ξηροί καρποί & σπόροι

Επίσης μπορείτε να λάβετε ψευδάργυρο από διάφορα συμπληρώματα διατροφής όπως είναι ο λιποσωμιακός ψευδάργυρος της εταιρείας Lipolife που προσφέρει 100% απορρόφηση.

Είναι σημαντικό να μην λαμβάνετε συμπληρωματικό ψευδάργυρο εκτός εάν η διατροφή σας είναι χαμηλή σε τροφές που περιέχουν ψευδάργυρο ή πάσχετε από επιβεβαιωμένη ανεπάρκεια ψευδαργύρου.

Disclaimer: Οι πληροφορίες του άρθρου είναι καθαρά ενημερωτικές και δεν αποτελούν μέσο διάγνωσης με τον οποιοδήποτε τρόπο. Η λήψη συμπληρωμάτων σιδήρου δεν πρέπει να γίνεται με κανέναν τρόπο αυθαίρετα. Εάν υποψιάζεστε ότι έχετε κάποια έλλειψη σιδήρου ή οποιοδήποτε θέμα υγείας που σχετίζεται με τη λήψη του θα πρέπει να επικοινωνήσετε με τον ιατρό σας προτού προβείτε σε οποιαδήποτε συμπλήρωση.

Σχετικά άρθρα